Att dagens marknadsföring är annorlunda mot för hur det såg ut för några år sedan är ett faktum som går att förklaras av hur våra vanor kommit att ändras. I dagens samhälle så köper man helt enkelt tidningar i en mindre skala, vi ser på tv-program – efter den ordinarie tv-tablån – i en allt mindre omfattning och vi lyssnar inte lika mycket på radio nu som vi gjorde förr. Istället så använder vi oss av internet och detta oavsett vilket verktyg vi har tillgängligt – en dator, en telefon eller en surfplatta spelar ingen roll – och skaffar oss information där.
Vi ger ett litet exempel på detta och säger att du åker tunnelbana i Stockholm under rusningstrafik; hur många av dina medpassagerare tror du sitter i vagnen med en tidning i sin hand och hur många tror du läser denna tidning via sina mobiler? Här skulle vi säga att det förmodligen rör sig om en övervikt om 90-10 i procent och detta till den digitala tidningens favör. Menas här – om vi återknyter till marknadsföring – är följande: många företag spenderar oerhört mycket pengar på att synas, men man syns i själva verket inte alls.
Lägger man i dagsläget en stor del av sin marknadsföringsbudget på reklam och annonser i exempelvis en kvällstidning eller på reklam i tv så finns det också en uppenbar risk att kunderna aldrig ser detta; av den anledningen att kunderna inte längre använder sig av dessa medier längre. Här har vi således ett typiskt exempel som verkligen illustrerar devisen om att slänga pengarna i sjön.
Men; internet således och där är vi alla överens om att man ska hamna som företag och att det är där man ska synas för att kunna vara intressant för kunder. Frågan är bara hur man gör detta?
Det finns olika sätt att synas även på internet och många av dessa är också väldigt mycket sämre än andra, Som exempel på detta kan vi säga att du driver ett företag och att du köper annonsering i en kvällstidning som ger dig en banner ovanför texterna och artiklarna som kunderna klickar på. För detta får du betala väldigt mycket; men kommer du och ditt företag verkligen att synas?
Risken är faktiskt – och detta är inte många medvetna om – att du inte gör det och det här beror på att privatpersoner i Sverige är väldigt duktiga på att använda ett program som kallas Ad-block; ett program som, helt enkelt, tar bort och filtrerar undan all reklam. Har du i det här läget köpt en dyr annonsplats och där privatpersoner och potentiella kunder därefter filtrerar bort din annonsering så får du – naturligtvis – heller inget tillbaka av din investering. Dock så ska man veta att det finns andra saker och andra vägar att använda sig av gällande internet och kring hur man syns där. Ett bra exempel på hur man som företagare kan göra en investering handlar om att kontakta en SEO-byrå och betala denna istället för att betala för exempelvis en banner på Aftonbladet. Innan vi förklarar vad en SEO-byrå är och vad det innebär att anlita en sådan så tänkte vi ge ett litet exempel.
Så fungerar en SEO-byrå i praktiken
Vi säger här att du är en vanlig privatperson och att du sitter i tunnelbanan i Stockholm med din mobil i handen. Plötsligt så kommer du här på att du behöver ett par nya jeans och att du dessutom har lite tid över för att köpa sådana; dock så vet du inte riktigt vilken modell eller vilken affär som du ska vända dig till. Det du gör – och som alla andra också gör; oavsett om det handlar om jeans, t-shirts, produkter inom mat, en cykel eller någon tjänst( snickare, målare, rörmokare)- är att du googlar in de ord du söker. Här skriver du således Jeans (som är det du vill ha) och du skriver Stockholm (som är den stad där du befinner dig) och därefter så får du en mängd förslag av denna sökmotor om vart du hittar bäst sådana. Det är också det som en skicklig SEO-byrå gör; man ser till att företag kommer högre upp på Google genom att optimera vissa utvalda sökord. Vi återgår till de jeans du tänkt köpa här och säger att du får sju olika förslag gällande butiker för dessa; här är det troligt att just dessa butiker haft en SEO-byrå anlitad som gjort att just deras affärer kommer högst upp.
För; google och andra sökmotorer är något där platsen är avgörande – du som kund skulle knappast scrolla längre än till sida två och därför är en SEO-byrå viktig då en sådan gör att man som företag rankas högre. Kort sagt; gällande marknadsföring på internet så är en SEO-byrå en väldigt bra investering då man syns där kunderna finns och där man hela tiden har en chans att få uppdrag – oavsett vilken bransch eller verksamhet man har.
Hur mycket kostar det att anlita en SEO-byrå?
Om man ser till kostnaden för en SEO-byrå så ska man direkt veta att denna är väldigt varierande och där priset helt beror på vilken bransch man är verksam inom samt hur konkurrensutsatt denna är. För att få upp vissa sökord – i vissa städer – så krävs det helt enkelt ett större jobb och där kostar det således mer pengar.
Tjänsten som en SEO-byrå pågår nämligen dagligen och där man genom ett omfattande länkarbete och artiklar kring de relevanta sökorden sker och där man genom dessa visar för Googles algoritmer att sidan i fråga är relevant för läsaren; för att vissa sökord (konkurrensutsatta sådana) ska kunna ranka högre så krävs det mer jobb och mer pengar än för andra.
Säg – som exempel på detta – att du äger ett företag i Stockholm som säljer cyklar. Här skulle det krävas ett hårt jobb för att just din firma skulle passera alla dina konkurrenter på Google och således skulle du få betala lite mer än vad du fått göra om du sålt dina cyklar i exempelvis Mora; där det finns mindre konkurrens. Oavsett hur mycket man betalar för jobbet som en SEO-byrå lägger ner så kommer det att betala sig den dagen man når förstasidan på Google och detta i form av nya kunder; kunder som man nått tack vare att man visat sig där de vistas.
Marknadsföring handlar om så mycket mer än roliga reklamfilmer eller dyra annonsplatser – det handlar om en mer kundorienterad marknad där kunderna i fråga aktivt söker en tjänst och där man ska synas som ett givet val vid denna sökning.
Fotnot: SEO står för Search Engine Optimization och betyder SökMotorOptimering.