Nyheter

Lägg din marknadsföring på en SEO-byrå

Företag idag har fått ändra sitt sätt att marknadsföra sig själva och om man inte redan gjort detta så börjar det onekligen att bli dags att göra detta. Det vi menar här är att det i dagsläget inte är lönsamt att lägga ut dyra pengar på att annonsera i exempelvis tidningar eller för synas i reklamsnuttar på tv. Detta då knappt någon använder sig av dessa medier längre utan att lejonparten av människor som söker efter en produkt eller en tjänst istället vänder sig till internet i allmänhet och Google i synnerhet. Kort exempel!

Söker du efter en speciell tjänst i den stad där du bor så kommer du knappast att leta fram Gula Sidorna i din telefonkatalog, du kommer knappast att leta i en dagstidning och du kommer heller inte att slå på din tv för att se vilken reklam som för tillfället rullar mellan tv-programmen. Nej, du kommer att ta fram din dator, din telefon eller din I-pad och därefter kommer du att skriva in det du söker i Googles sökfält för att sedan kunna välja och vraka mellan de förslagen som kommer upp. Så gör de flesta av oss i dagsläget och det mesta talar för att vi hittills bara sett toppen på isberget gällande detta.

Det som är intressant i sammanhanget är vilka som kommer först, hur kan det komma sig att en målare i Örebro kommer högre upp på Google än vad hans konkurrent gör?

Jo, det sker helt enkelt av den anledningen att Google – via avancerade algoritmer – bedömer att hans sida är mer relevant för de som söker på tjänsten och det är heller ingen slump. Det som denne målare gjort är att han inlett ett samarbete med en SEO-byrå som hjälp honom att optimera sidan så att Google ska uppfatta den som bäst lämpad för kunderna. SEO betyder Search Engine Optimisation – SökMotorOptimering, på svenska.

En SEO-byrå arbetar regelbundet

En SEO-byrå jobbar med att optimera vissa sökord – målare och Örebro i det här fallet – och man gör denna optimering genom att skriva texter, genom olika länkar och genom artiklar, ett kontinuerligt arbete som tar lång tid och som dessutom försvåras ju tuffare konkurrens som finns inom området.
För just orden Målare och Örebro kanske en SEO-byrå inte har ett så tufft jobb framför sig innan företaget som anlitat dem ligger på Googles förstasida. Byter man dock ut Örebro mot Stockholm – ja, då blir det hela mer krävande.

Ett samarbete med en SEO-byrå är därför något som man ska se långsiktigt på som företagare och man kan inte räkna med att komma etta på Google direkt. Det är ett hårt arbete bakom sökord som hamnar på en sökmotors (där Google tveklöst är den största och därmed den mest relevanta) men belöningen är också stor då man väl hamnar där. Det är bara att tänka efter själv. Söker 70 personer i månaden på Google efter hjälp av en målare i Örebro och man själv kan få hälften av dessa genom att ligga högt upp – ja, då blir också förtjänsten i slutändan väldigt hög. En bra SEO-byrå är alltid värd pengarna.